14.01.2020 Καυτά ερωτήματα για την ΗΔΙΚΑ

Καυτά ερωτήματα για την ΗΔΙΚΑ

Πηγή:virus.com.gr

Σοβαρές αδυναμίες στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση κρίσιμων εφαρμογών στην ηλεκτρονική υγεία αναδεικνύει ο Ελληνικός Σύνδεσμος Πληροφορικής Υγείας (ΕΣΠΥ) με επιστολή του προς την Διευθύνουσα Σύμβουλο της ΗΔΙΚΑ κα Νίκη Τσούμα.

Η επιστολή εστάλη την Πέμπτη 9-1-2019 ενόψει της εκδήλωσης, που οργανώνει η ΗΔΙΚΑ την ερχόμενη Πέμπτη 16 του μηνός, με σκοπό την ενημέρωση των μελών του συνδέσμου για μία σειρά από κρίσιμες ηλεκτρονικές εφαρμογές στην υγεία. Ειδικότερα, η ΗΔΙΚΑ έχει ανακοινώσει ότι θα παρουσιαστούν τα APIs (Application Programming Interfaces) της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας,  του Ατομικού Ηλεκτρονικού Φακέλου Υγείας, των διαγνωστικών εξετάσεων, καθώς και των τελευταίων αλλαγών στην Ηλεκτρονική Συνταγογράφηση.

Τα APIs είναι με απλά λόγια ενδιάμεσες εφαρμογές, που επιτρέπουν την επικοινωνία μεταξύ δύο εφαρμογών. Είναι φανερό ότι χωρίς την ανάπτυξη των κατάλληλων APIs δεν είναι δυνατόν να οδηγηθούμε σε αυτό που ονομάζουμε Ψηφιακή Υγεία, ώστε όταν ένας πολίτης-ασθενής επισκέπτεται έναν δημόσιο ή ιδιωτικό φορέα υγείας να είναι δυνατόν να καταγράφονται στον ηλεκτρονικό του φάκελο όλες οι υπηρεσίες που λαμβάνει (φάρμακα, εξετάσεις κλπ).

Ο πρόεδρος του ΕΣΠΥ κ. Γιώργος Κακουλίδης, που υπογράφει την επιστολή, αναφέρει ότι τα APIs της πρωτοβάθμιας φροντίδας έχουν σοβαρά προβλήματα «κύρια όσον αφορά τις ανεπαρκείς ροές εργασίας που αυτά υποστηρίζουν, όσον αφορά τη διασύνδεση τους με τις μονάδες δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας, όπως και την ελλιπή τεκμηρίωσή τους».

Γι’ αυτό και ζητεί από την ΗΔΙΚΑ να ενημερώσουν τις εταιρείες πληροφορικής για τα εξής κρίσιμα ζητήματα:

  • την πρόσβαση των ιδιωτών, ελευθεροεπαγγελματιών ιατρών στον Ατομικό Ηλεκτρονικό Φάκελο Υγείας (ΑΗΦΥ) και την ενημέρωσή του από αυτούς σε συνύπαρξη με τα προϊόντα ψηφιακής υγείας που χρησιμοποιούν.
  • τη διασφάλιση των ιατρών, ασθενών, παρόχων προϊόντων λογισμικού ψηφιακής υγείας που κάνουν χρήση των APIs αναφορικά με τη χωρίς αμφισβήτηση πρόσβαση στα ευαίσθητα και προσωπικά στοιχεία των ασθενών.
  • την πλήρη παροχή της λειτουργικότητας που προσφέρει η ΗΔΙΚΑ μέσω του διαδραστικού περιβάλλοντος και μέσω των APIs καθώς και τη δέσμευση της παράλληλης και ταυτόχρονης εξέλιξης της παρεχόμενης λειτουργικότητας μέσω UI και API.

Ακόμη, ο ΕΣΠΥ θέτει «καυτά» ερωτήματα για τις ενέργειες της ΗΔΙΚΑ: Θα υπάρξει δέσμευση για την παροχή εγγυημένου επιπέδου παροχής υπηρεσιών από την ΗΔΙΚΑ για τα APIs που αυτή διαθέτει; Προβλέπεται να υπάρξουν γραπτές συμφωνίες με όποιους κατασκευαστές θελήσουν να χρησιμοποιήσουν τα APIs για λύσεις, που θα προσφέρουν στις μονάδες υγείας του ΕΣΥ ή θα συνεχιστεί η κακή πρακτική του παρελθόντος με την παντελή απουσία οδηγού για την ορθή εφαρμογή των APIs;